qcomp:
qcompは一定量のビットを“コストのかかる“動きの多いシーンと、“コストの安い“動きの少ないシーンの間でやりとりするものです。極端な例をあげると、qcomp=0 で真の固定ビットレートになります。一般的にはこれは、動きの多いシーンが酷い物になる一方、動きの少ないシーンはたぶん完璧になります。しかし必要なビットレートの何倍も無駄にビットを喰っているハズです。反対の極端例。qcomp=1 はほとんどconstant quantization (QP)(*画質固定、一定画質など*)です。Constant QPでは、画質が悪いということはありません。しかし多くの人は、非常に“コストのかかる“シーンでもっとビットレートを節約して(動きの多い場面では画質劣化はあまり目に留まりませんから)、その分を、画質向上しやすいシーンに回すほうが合理的だと考えています。
qcomp のデフォルトは 0.6 です。これは多くの人の好みよりは若干低いようで、0.7-0.8 を使う人も多いです。
qcomp trades off the number of bits allocated to "expensive" high-motion versus "cheap" low-motion frames. At one extreme, qcomp=0 aims for true constant bitrate. Typically this would make high-motion scenes look completely awful, while low-motion scenes would probably look absolutely perfect, but would also use many times more bitrate than they would need in order to look merely excellent. At the other extreme, qcomp=1 achieves nearly constant quantization parameter (QP). Constant QP does not look bad, but most people think it is more reasonable to shave some bitrate off of the extremely expensive scenes (where the loss of quality is not as noticeable) and reallocate it to the scenes that are easier to encode at excellent quality. qcomp is set to 0.6 by default, which may be slightly low for many peoples' taste (0.7-0.8 are also commonly used).