Three pass encoding?
x264では任意のパス数を使う事ができます。最初のパスに pass=1 を指定し、次のパスに pass=3 を指定します。このパスでは最初の統計ファイルの読み込みと、独自の統計ファイルの書き出しを同時に行います。さらにこの後に続くパスでは、アップデートされた統計ファイルを使って、指定したQPの範囲で各フレームに与えるべきコスト(bit)をより高精度に予測できます。
実用上、全体的な画質向上はほとんどゼロか、2ndより global PSNRが落ちます。一般的に3パスが役に立つのは、2passではビットレート予測が巧くいかない場合か、場面転換が汚く見える場合です。これは非常に短いクリップでありがちなようです。他にも3(以上の)パスが役立つ特殊なケースがいくつかあるのですが、ここでは深入りしません。
x264 offers the ability to make an arbitrary number of consecutive passes. If you specify pass=1 on the first pass, then use pass=3 on a subsequent pass, the subsequent pass will both read the statistics from the previous pass, and write its own statistics. An additional pass following this one will have a very good base from which to make highly accurate predictions of framesizes at a chosen quantizer. In practice, the overall quality gain from this is usually close to zero, and quite possibly a third pass will result in slightly worse global PSNR than the pass before it. In typical usage, three passes help if you get either bad bitrate prediction or bad looking scene transitions when using only two passes. This is somewhat likely to happen on extremely short clips. There are also a few special cases in which three (or more) passes are handy for advanced users, but for brevity, this guide omits discussing those special cases.