me: このオプションは動き予測に使うサーチ方式の選択で、速度と画質の取引に直結します。
me=diaはデフォルトより数パーセント速いだけで、global PSNRの低下は0.1dB以下。
me=hex(デフォルト)はまずまず妥当な取引です。
me=umhの速度低下は frameref に依存しますが、global PSNRの向上は0.1dBをやや切るくらい。
frameref が12のように高いと速度低下はデフォルトの40% くらいになります。 frameref=3 では 25%-30%くらいの低下。
me=esa は徹底的なサーチを行いますが、実用には遅過ぎます。
This option is for choosing the motion estimation search method. Altering this option provides a straightforward quality-vs-speed tradeoff. me=dia is only a few percent faster than the default search, at a cost of under 0.1dB global PSNR. The default setting (me=hex) is a reasonable tradeoff between speed and quality. me=umh gains a little under 0.1dB global PSNR, with a speed penalty that varies depending on frameref. At high values of frameref (e.g. 12 or so), me=umh is about 40% slower than the default me=hex. With frameref=3, the speed penalty incurred drops to 25%-30%.
me=esa uses an exhaustive search that is too slow for practical use.