これもTVを主眼とする設定。TVは輝度範囲16-235、彩度範囲16-240を想定している。これはTVで見る限りは大丈夫だが、PCモニタでは黒が ダークグレイに、白はライトグレイになってしまう。PCモニタで見る積もりなら、AVISynthでレベル調整をしても良い。こうした事を知らなくても、 素材映像が16-235にならないような調整をしている場合もある(例えば、pure black, pure white, or pure saturated coloursを使っている場合)。
これに加え、DVDの中には0-255のフルレンジを使ったものもある。 ならばTVで0-255のフルレンジを使っても問題は無いのではないかという気もするが、これは規格上正しく無い。オーバーサチュレーションが起きる。
"--fullrange on"は再生時のレンジ補正(再生時に0-255 を 16-235にスケーリングする)。これでTVに映しても大丈夫(H.264デコード対応プレイヤの場合)。
PC モニタは0-255(以上)を表示できるので、ソフトウェアプレイヤはこの設定を無視する傾向にある。レンジ補正抜き、そのまま0-255で出力するとい うこと。だから "--fullrage on" はどちらで表示しても問題無い。
"--fullrange off"を使っても平気なのは素材映像のレンジが16-235の時だけです。
This is another setting primarily aimed at TV sets. TV sets assume that the luma range is 16-235, and chroma is 16-240. This looks Ok on a TV set, but on a PC screen black will appear dark grey, and white, light grey. In this case, you might choose to fix the levels in AVISynth if you intend your AMV to be viewed on a PC screen. Even if you are unaware of this fact, you might be using effects in your AMV that do not fall within 16-235 (ie if you use pure black, pure white, or pure saturated colours). Add to that, some DVDs use the full 0-255 range also. So what is the problem with using a full 0-255 range on a TV? Well in addition to it being incorrect by standards, it will look oversaturated . You can "fix" this by using "--fullrange on". It corrects the range on playback (it scales it from 0-255 to 16-235), so by using fullrange it will look correct on a TV (assuming you are using a H.264 capable hardware player). Since PC monitors are capable of 0-255 (and above), it's likely that software players will ignore this option and so it won't be rescaled; meaning you get the correct 0-255 output. The video now looks correct on both devices. You can set "--fullrange off" only if you can make sure your range is already limited to 16-235.