--deadzone(intra/interとも、以下同) は高ビットレートでディテイルのレベルを上げる。具体的にはノイズやフィルムグレインなど。「些細な」情報をどのくらいまで切り捨てるかを指定するもの で、そこで節約したbitをもっと重要な部分に振り向ける。低いほどオリジナルの情報を残そうとするが、レート不足の際は全体を強く圧縮することになる。
高くすると見た目はクリーン・スムース・デイティルが減る。
低くすると見た目はノイジー・クッキリ・デイティルがきっちり。
Deadzoneはqpあたりの画質(quality-per-qp)に影響する。理想的なデブロック強度は画質に依るべきだが現実のデブロック 強度 (H.264規格に従ってx264が実装しているもの)はqpに依拠している。したがってもしquality-per-qp(*Deadzone調整でこ れが変る*)を調整すれば、デブロック設定も弄るべきケースが出て来るだろう。しかし、デブロックの調整単位は非常に粗い。もしdeadzone設定を全 て0にしたとしても(推奨しない)、デブロックの下げ幅は1程度が相応だ。逆にdeadzone設定を全て32にしたなら、デブロック調整は1上げる程度 が見合っていると思う。
ビットレートと適切なDeadzoneの間には特段の関係が無い。Deadzoneはrate-distorion最適化の値で決まるので、画質 変化は 全てサイコビジュアル(人間の視覚特性)によるものだ。具体的な推奨値を上げられるほどテストされていない。
また、--trellis指定の際は無視される。理論上はlambdaを改造すればtrellisと両立できるが実装はまだだ。
*基本的に高bitrate高画質を意図 したオプションだが、デノイズに使えるかも知れない。手許の地アナでは稀に一律に酷いノイズが載る事があるので。
--deadzone to increase detail level at high bitrates. Noises, filmgrain another misc. details
Just to give people a bit more of an idea of what deadzone does; Deadzone determines how much "insignificant" information is droped. Higher values of deadzone help avoid artifacts by eliminating useless information at lower bitrates, and freeing up the bitrate that information would have used - to keep more important information with better quality. Lower values preserve more of the original source information, but to reach a given bitrate that information will have to be compressed more then if a higher value of deadzone was used.
Higher values of deadzone will give a cleaner, smoother, less detailed look, while lower values will give a noisier, crisper, higher detail look, similar to older mpeg varients.
Edit: updated the description of deadzones effect, after
preliminary
testing 6 seems to have about the same detail preservation as Xvid.
Theoretically, the deadzone switches could apply to trellis too by modifying lambda, but that hasn't been implemented yet.
Deadzone affects the quality-per-qp. Optimal (absolute) deblocking strength depends on quality. Actual deblocking strength (as defined by the standard and set by x264 options) is relative to qp, not relative to quality. So if you change quality-per-qp, then you might want to modify the deblocking setting.
However, the units of the deblocking setting a pretty coarse. So even if you set deadzone all the way down to 0 (not recommended), the compensating change would be to reduce deblock by at most 1 (compared to whatever deblocking you were previously using with the default deadzone).
Conversely, if you increase deadzone all the way up to 32, I expect the optimal deblock setting to change by at most +1.
There is no particular relationship between bitrate and optimal deadzone. Deadzone is already specified relative to the rate-distorion optimal value, so any changes are psychovisual, and not well enough tested yet to give a definitive recommendation.
*x264 の --deadzone-intra / --deadzone-inter オプションは、量 子化の際に 1 未満になる数字を、どうやって丸めるかという基準を設定するためのものだ。最小値の 0 を設定した場合は、量子化後のレベル基準で 0.5 以上を 1 へと切り上げ、0.5 未満を 0 へ切り下げる 4 捨 5 入の処理になり、最大値の 32 を設定した場合は 1 に満たないものはすべて 0 に切り捨てる処理になる。
*trellisは「量子化の丸め制御を RD が最適になるように MB 単位で自動的に決定する」という処理が有効になる。また --deadzone-intra/inter オプションは無視されるようになる。
--deadzone-intraを減らすと、質が上がる感じを受けた。…ただし、容量は莫迦増える。